Onze veel gestelde vragen:
- Q: Is Bartolini-Air JAR/EASA goedgekeurd?
A: Ja, Bartolini-Air is een EASA goedgekeurde Approved Training Organisation (ATO).
Nadat u de vliegtest bij ons behaald heeft ontvangt u een Nederlandse licentie:

- Q: Waarom is de opleiding bij Bartolini-Air goedkoper dan in Nederland?
In Polen hoeft geen BTW betaald te worden over professionele training. Hierdoor wordt al ruim 20% op de trainingskosten bespaard. Verder gebruikt Bartolini Air nieuwe Tecnam toestellen voor training die Mogas gebruiken in plaats van de veel duurdere Avgas. Ook kosten vanuit overheidswege zoals examengelden, medicals en start en landingsgelden zijn een fractie van wat ze in Nederland kosten
- Q: Is mijn licentie in Nederland geldig?
A: U behaald na de training een Nederlandse licentie. Training en test zijn goedgekeurd door de Nederlandse autoriteiten. Door de invoering van EASA wetgeving in april 2013 wordt de Europese markt voor luchtvaartkwalificaties gezien als een, waardoor theorie of praktijktraining kan plaatsvinden in Polen onder de Nederlandse autoriteiten, en de licentie wordt afgegeven door Kiwa.
- Q: Is er een baangarantie?
A: Nee, wij geven geen baangarantie. Het is de verantwoordelijkheid
van de student zelf om actief op zoek te gaan naar werk en een netwerk
te onderhouden dat de kansen op een baan vergroot. Wel bereiden wij
onze studenten voor op sollicitatie gesprekken en psychologische
tests, en proberen we altijd onze studenten te koppelen aan een
bedrijf dat op zoek is naar personeel.
- Q: Wat zijn de kansen als First Officer nadat de training is afgerond?
A: Na jaren van slechte werkgelegenheid voor startende piloten begint de markt momenteel weer enigszins aan te trekken. Studenten die in 2013/2014 hun commerciele licentie hebben behaald bij Bartolini Air zijn recentelijk aangenomen bij Ryanair, Easyjet, Whizzair, Sunexpress, Turkish Airlines, Tiger Airways en meerdere lokale charterorganisaties.
- Q:Moet ik de hele opleiding vooruit betalen?
A: Nee, onze studenten betalen enkel voor de module waar ze aan gaan
starten. Zo moet er enkel voor de PPL theorie betaald worden om de
opleiding te starten, en het PPL praktijk gedeelte pas als de theorie
is afgerond. Op deze wijze is de rest van de opleiding ook opgebouwd.
Hierdoor blijven onze studenten volledig flexibel wat ons dwingt de
beste training en service te blijven bieden.
- Q: Biedt Bartolini-Air financieringsmogelijkheden?
A: Nee, helaas bieden wij geen financieringsconstructie.
Wij adviseren onze studenten de opleiding zoveel mogelijk uit eigen middelen te
betalen en eventueel in Nederland op basis van een hypothecair
onderpand financiering te regelen. Door de historisch lage
hypothecaire rente in Nederland is dit de meest aantrekkelijke vorm
van financiering. Hierdoor blijft de schuldenlast na de opleiding beperkt.
- Q: Moet ik Pools spreken om mijn opleiding te volgen?
A: Nee, Pools is niet nodig. Wel is het handig om tijdens het winkelen
wat Pools te kunnen spreken maar voor de opleiding is het overbodig.
Al onze instructeurs zijn Engelstalig en ook is het mogelijk om
sommige delen van de opleiding met een Nederlandse instructeur te
volgen. Ook al het personeel bij de Poolse CAA en de ATC spreekt
uitstekend Engels.